المشاركات

عرض المشاركات من أكتوبر, ٢٠١٠

دول خرفوا ..

كلمات قليلة كتبتها في الصباح الباكر .. حيث لا تجد ولا ترى في الطريق او من هو مستيقظ سوى القليل القليل .. ومن بين هؤلاء .. جلس بجواري رجل كبير السن .. وبعد مرور بعضا من الوقت اذا بصديق لة يأتي ليجلس بجوارة .. ليتحدثوا عن الايام الماضية وكيف كان الماضي وكيف هو الحاضر .. فكتبت ... ناس كبيرة بنقول عليهم دول خرفوا .. قاعدين يحكم مع بعضهم في حاجات كتير كانت عندهم .. عن خير زمان  ... عن ناس زمـان ... عن كل اللي كان في عهدهم .. اللقمة كانت تقضي مية ( 100 ) .. والميه كانت مية ( 100 ) مية ( 100 ) ..

إحنـــا ميــن ؟؟

إحنــا ميــن ؟؟ إحنا اللي بين البنين .. لا إحنـا فرحانين .. ولا حتى زعلانين .. إحنـا اللي تايهين .. وكمـان مش عارفين .. وبردة مش فاهمين .. إحنـا اللي في الدنيا عايشين .. لا إحنـا ماشيين .. ولا إحنـا واقفين .. إحنـا اللي فينـا مكفينـا .. إحنــا اللي مش مستحملين .. ولا حتى طايقين ..

خطـوة إلى الأمـام ..

يمـر الوقـت سريعـا .. لا نستطيع التغيير .. فنحن ضعفاء بلهاء لا نعلم أين الطريق .. نطلب أن نصل لأعلى المراتب والدرجات .. ولكننا نقف مكتوفين الأيادي .. دون حراك .. وإذا تحركنا خطوة واحدة .. نرجع عشرة خطوات .. هذا هو حالنا دائمـا .. هل نحن أحياء في هذة الدنيا أم نحن أموات .. نعيش بتنفس الهواء وشرب الماء .. ولكن ما بداخلنا قد مــات .. هذا القلب . نبض الحياه . لا نعرفة .. لا نستطيع أن نسمعة .. وهذا العقل . لا نفكر به .. بل ننطق بإسمة فقط .. إن تطوير الذات يحتاج إلى أفعال وليس فقط مجرد كلمات وأقوال .. فإن إحتجت إلى التغيير فتقدم خطوة إلى الأمــام .. فمن يقف مكانة لن يتقدم أبدا للأمـام ..

يــــا بـــاشــا ..

الكل يندة يقول يا باشا إسمعلنا .. وخليك معانا كلنا .. إحنـا شبـاب مصرنـا .. مصـر .. اللي أغلى مننا .. مصـر .. اللي ضاعت مننا .. من غير حتى ما تقولنا .. خيرها ليه مش لنا .. إحنـا اللي قالوا قبلنـا . مصـر .. دي أمنـا .. إحنـا الشباب زهقانين .. ومن قلة الشغل تعبانين .. ومن كتر الفكر حيرانين .. ومش عارفين وكمان تايهين ..

هيا القصة إيـة ؟!

طول عمرنـا .. بنسـأل نفسنـا .. هيا القصة إيــة ؟؟ إن عمرنـا ضـاع مننا .. إن الكلام مش لنا .. إننا مش عارفين مين معانا .. ومين ضدنا .. ومين صديقنـا ..  ومين عدونـا .. إن كتير بقوا زينـا .. وكمان كان فية قبلنـا .. وهيا القصـة إيــة ؟؟!!

الحب إيـة ؟

هوا الحب إية ؟ هقولك أنا علية . الحب إنك تنظرلها .. ومن غير حتى ما تقولها .. عنيك أكيد تصورلها .. قد إية بترتحلها .. الحب إنك بعدها .. تعرف إنة ما فيش زيهـا .. تعرف إنك هتكون لها .. الحب إنك تفكرلها .. إية ع الحب هتقولها .. إنك تقعد تتكتكلها .. إزاي هتعرف تعبرلهـا .. إنك تروح لعندها .. وتنسى إية هتقولها .. إنك في لحظة تروحلها .. زي المجنون تندهلها .. وتقولها قد إية بتحبهـا ..