طابور خامس

بعد أن نشرت الصورة



هو : دى يعنى اية ياقريبى؟ انت طابور خامس انت كمان

أنا : يعني اية طابور خامس يا خال ؟

هو : يعنى اخوان وانت مش مبين ياشرقاوى؟

أنا : الأهلية الأسبانية التي نشبت عام 1936 م واستمرت ثلاث سنوات وأول من أطلق هذا التعبير هو الجنرال اميليو مولا أحد قادة القوات الوطنية الزاحفة على مدريد وكانت تتكون من أربعة طوابير من الثوار فقال حينها إن هناك طابورًا خامسًاً يعمل مع الوطنيين لجيش الجنرال فرانكو ضد الحكومة الجمهورية التي كانت ذات ميول ماركسية يسارية من داخل مدريد ويقصد به مؤيدي فرانكو من الشعب، وبعدها ترسخ هذا المعنى في الاعتماد على الجواسيس في الحرب الباردة بين المعسكرين الاشتراكي والرأسمالي.

الطابور الخامس - ويكيبيديا، الموسوعة الحرة

يا عم ...... خد الموضوع بالعموم . يعني ان اي دستور مهما كانت نشأتة ومكانة . لو كانت رقاصة كتباة أرفضة .
ولو الكلام دة مش مكتوب بالعربي ومكتوب بأي لغة في العالم . فالعقل بيقول أيوة صحيح الكلام دة ومظبوط .
ما تخلكش من اللي بيصنفوا الناس بسرعة البرق . لمجرد رأي شخصي بحت . ممكن يكون الشخص دة ما يفهمش حاجة من اللي انت صنفته بيها . اتجهاتي السياسية العبيطة اللي ما افهمش فيها حاجة . معروفة من زمان . مكتوبة وموثقة . لو مهتم تعرف انا تبع مين صحيح . ارجع للي كاتبة وارجع لرأيي البسيط الحر أنا فيه واللي من أقل حقوقي .
العدو صحيح هو اللي نجح أنه يخلينا نصنف بعض على مزاج بعض . ونخون بعض . ونقول انت وانا وهم واحنا . زي اللي قال انتوا شعب واحنا شعب لينا رب وليكم رب .

هو : المهم نعم للدستور ولا لا

أنا : المهم إني مش متابع ولا عارف الدستور أساسا . ومش عارف أقول نعم ولا ايه ؟ قولي أنت يا عم ...... الصح إية واقول نعم ولا لا . ولو قولت نعم اقول نعم لية وعشان ايه . واية اللي اتغير في الدستور . اصلا ايه معناه ؟

هو : اية ياعم الفليسوف ؟

أنا : لا فيلسوف ولا نيلة ... شكرا ومتشكرين وألف شكر وحياك الله

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الحلم الأزرق

الشيطان يحكم ..

ملعون أبوها الحمامة أم غصن زتون ..