من بين السطور

في الحقيقة أنا مش عارف أكتب عن أنهي موضوع . 
في دماغي حاجات كتير . 
وفعلا كل شيء بيدور في دماغي دلوقتي محتاج مواضيع .
وأنا أساسا مش من عادتي أني أكتب كل يوم . واني ابقى موجود دايما في كتابات وكلمات .
لأني بحس انه من الصعوبة . ان حد زيي بمستواه المعتاد يحافظ على نمط الكلمات كما هي كل  يوم . 
بس هاعمل اية طـ غير اني أكتب وأحاول اني اكتب .

كلمات سبتها ، ما سبتنيش . 
كلمات كرهتها ، ما كرهتنيش . 

بين السطور . دا امبارح الكلام ده . 

لما لاقيت نفسي بشكل تلقائي . وغير اعتيادي هذة المرة .
اذهب هناك لاضيف لها بعضا من كلمات .
ولا اعرف لماذا . والسبب ماذا ؟

بس لاقيت نفسي رايح هناك وبـ أضيف ردي .
مع اني بشوف جديدها دايما . 
بس المرة دي . وبعد لما انتهيت من كتابة - قال مدونة قال - كشفت نفسي قدام نفسي .
وفعلا لاقيت اني ممكن اكون حد كداب . بقول كلام وما بعملوش .
بطلب من غيري اللي لية ما بقدموش . 
وقاعد اقول - اية اللي دخل دي في دي . وما دخل تلك في ذاك وذاك في تلك . 
قولت لنفسي :ما تقول لنفسك يا شرقاوي .
ما دام بتطلب ان غيرك يسامحك . يبقى لازم في الاول انت تسامحة .
ولو طلبت ان حد يحبك . في الاول لازم تحبة .
ولو ولو ولو . قولت لنفسي كتير . والخلاصة اني لازم اطبق على نفسي اللي بقولة .
واللي بقولة لازم اكون بعملة قبل ما اقولة .

ولا هوا يعني بعيش في المثالية . وهيا عني كل البعد بعيدة . 
يمكن اصلا ما اعرفهاش . ما بعشهاش . ما افهمهاش . 

كلمة بس بكدب على نفسي بيها . 

وبقول اهي مثالية وخلاص واديني عايش فيها . 

وقولت اما احاول اني اتغير . احاول انكون صادق مع نفسي شوية ، وشوية واحدة لية . لية ما تبقاش شويتين .

ولاقيت نفسي قدام حقيقة . كانت دايما مني قريبة . 
هيا اللي ضفتلها ردي ومسحتة . 
واللي كانت من رافعين معنوياتي والامل فيا قتلتة . 


وسألت نفسي . هوا انا زعلان منها ؟ ولا مني زعلان ليها ؟ 

الا انا قتلت حاجة فيها ؟ ولا فيا حاجة قتلها هيا ؟
مين السبب ؟ مين بدأ ؟ 
اسألة كتير . نسيت اجابتها . ما دورتش . ما وقفتش كتير قدامها . 

هوا يعني لازم افضل دايما في اسألة عايش ؟!

المهم اني وصلت اني المفروض فعلا . اني اقدم الخير وما انتظرش مقابل .
وان جالي مقابل ما هو برضة خير . 
واني احب وما اطلبش اتحب .
وان جالي حب اهو برضة خير . 

ساعات نشوف الحنيِّن علينا قاسي .
ساعات نشوف القاسي برضة علينا حنيِّن .
ساعات نشوف غيرنا ظالم . واحنا اللي ظالمين .
والمقصود . مش كل اللي بنشوفة دايما صحيح .
وان فية حاجات لازم نسيبها لربنا . 
ونتعامل مع بعضنا بقلبنا . 

لاقيت برضة ان اوقات كتير لو فهمنا حد جامد قوي . بنوصل معاه للنهاية بسرعة برضة قوي .
وساعات لو اتقربنا من بعض بسرعة قوي . بنفترق برضة بسرعة قوي .
وان العلاقات السطحية ساعات تدوم اكتر من العلاقات المتعمقة .

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الحلم الأزرق

ملعون أبوها الحمامة أم غصن زتون ..

الشيطان يحكم ..